februar 2017

Glutenfritt kosthold kan øke eksponering for tungmetaller- ny forskning

Mange har de siste årene valgt å følge en glutenfri diett. I 2015, oppga en fjerdedel av amerikanerne å spise glutenfri, en 67 prosent økning fra 2013.Det har også vært svært populært i Norge.

De som har cøliaki, den alvorlige og varige form for glutenintoleranse må opplagt unngå gluten) som finnes i hvete, spelt, emmer, enkorn, bygg, og rug). Det finnes også en del mennesker som ikke har cøliaki, men som ikke tåler gluten godt. Så finnes det mange som har problemer med overvekst av bakterier i tynntarmen, en tilstand som heter SIBO (small intestine bacterial overgrowth) og som får oppblåsthet og mageknip når de spiser mat som inneholder mye fiber og/eller FODMAP, spesielle karbohydrater som ikke fordøyes og som fermenteres i tynntarmen og gir plager.

Ny forskning viser at de som spiser en glutenfri diett kan være utsatt for økt eksponering for arsen og kvikksølv – giftige tungmetaller som kan føre til hjerte- og karsykdommer, kreft og nevrologiske effekter, ifølge en rapport i tidsskriftet Epidemiology.

Glutenfrie produkter inneholder ofte rismel som en erstatning for hvete. Ris er kjent for å samle i seg visse giftige tungmetaller, inkludert arsen og kvikksølv fra gjødsel, jord eller vann, men lite er kjent om de helsemessige effektene av dietter med høyt risinnhold.

Forskere ved School of Public Health, University of Illinois i Chicago så på data fra National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) i USA. De undersøkte om det fantes en sammenheng mellom glutenfri diett og biomarkører (prøver) av giftige metaller i blod og urin.

De fant 73 deltakere som fulgte en glutenfri diett blant 7471 som fullførte NHANES undersøkelsen, mellom 2009 og 2014. Deltakerne var mellom 6 og åtte år gamle.

De som rapporterte å spise glutenfritt, hadde høyere konsentrasjoner av arsen i urinen, og kvikksølv i blodet, enn de som ikke gjorde det. Arsennivået var nesten dobbelt så høy hos dem som fulgte en glutenfri diett, og kvikksølvnivået var 70 prosent høyere.

 

Disse resultatene tyder på at det kan være utilsiktede konsekvenser av å spise en glutenfri diett, mener forskernes. I Europa fines det forskrifter for mat- og drikkebasert eksponering for arsen, men dette med økt inntak av ris som resultat av glutenfrie dietter har ikke blitt undersøkt før.

Glutenintoleranse uten cøliaki?

Mye tyder på at det finnes også individer som reagerer på gluten uten å ha typisk cøliaki og dermed positive cøliakiprøver. Tilstanden, som har fått navnet «non celiac gluten sensitivity» eller «ikke-cøliaki gluten-overfølsomhet» på norsk, har fått økende anerkjennelse de siste årene som en faktisk eksisterende tilstand uavhengig av cøliaki. Men det viser seg at langt flere tror at de er følsomme for gluten enn de faktisk er. Men noen er faktisk det. Andre ser ut til å reagere på andre stoffer som OGSÅ finnes i glutenholdige kornprodukter, det kan være andre proteiner, eller såkalte FODMAP, det vil si sukkermolekyler som kroppen ikke kan fordøye og som dermed blir fermentert av bakterier i tykktarmen, eller enda verre i tynntarmen, en forstyrrelse som heter SIBO og som halvparten av dem med irritabel tarm-symptomer har.

Å spise glutenfritt har blitt svært populært de siste årene, noe som etter min mening er overdrevet. Det er ingen fordeler med å spise mye gluten og det er definitivt en del mennesker som reagerer på gluten, utover dem som har cøliaki. Men mange reagerer på andre komponenter i kornvarer enn gluten, men tror at deres plager skyldes gluten, fordi de blir bedre når de kutter ut glutenholdige kornsorter, som i praksis betyr at de hovedsakelig kutter ut moderne hvete. Mange følger også paleo-kost (steinalderkost), som ekskluderer glutenholdige kornsorter, men som for øvrig er en variant av lavkarbo. Da blir det vanskelig å vite hva som hjelper.

Skyldes plagene gluten eller annet i korn? Eller skyldes det egentlig SIBO?

Det finnes også en del folk som reagerer på moderne hvete og ikke gluten. En meget god studie undersøkte effekten av enten hveteprodukter eller tilsvarende produkter laget av urkorntypen kamut (kjempedurumhvete, også kalt khorasan), hos personer med irritabel tarm (IBS). Når de spiste kun kornvarer laget av kamut fikk de betydelig bedring med tanke på typiske symptomer som oppblåsthet, luftsmerter, løs mage og betydelig redusert nivå av betennelsesstoffer i blodprøve (cytokiner). Både moderne hvete og kamut inneholder gluten, slik at forklaringen her er ikke gluten, men noe annet i moderne hvete. Det skal sies at moderne hvete har svært forskjellige gener og proteiner enn gamle urkorntyper.

Andre årsaker kan forklare en del av ikke-cøliaki-glutenintoleranse. Det er nemlig svært mange som har fått forstyrret tarmflora og overvekt av bakterier i tynntarmen (SIBO), det er så mange som ti prosent av befolkningen. Disse vil få mye luft, magesmerter og kanskje løs mage når de spiser mat som inneholder mye fiber og/eller FODMAP. Men når det er sagt: det finnes absolutt folk som reagerer på gluten uten å ha cøliaki og uten å reagere på FODMAP.

En studie undersøkte hvorvidt folk som mente å ha ikke-cøliaki-glutenintoleranse, ble bedre av lav FODMAP-diett (som beskrives lenger ned). Det gjorde de, men de ble også verre når de fikk rent gluten i tillegg til vanlig FODMAP-rik diett. Interessant nok ble de også verre når de fikk myseprotein fra melk. Det er altså noe med både hvete, morderne kumelk og gluten som kan skape problemer hos en del mennesker, men det hele virker fortsatt ikke helt avklart.

Selve forskningsartikkelen finner du her  10.1097/EDE.0000000000000640

Du kan lese mer om alt dette i min siste bok «Naturlig slank med tarm i balanse». Du kan også ta kontakt med vår klinikk hvis du har fordøyelsesplager og vil finne ut hva er årsaken. Vi tilbyr også Naturlig slank med tarm i balanse kurs

Hilsen Fedon

Følg bloggen min på

Naturlig slank med tarm i balanse

[vc_row][vc_column][vc_tta_tabs style=”flat” shape=”square” color=”white” active_section=”1″][vc_tta_section title=”Produktinfo” tab_id=”produktinfob0d7-ee96″][vc_column_text]Fedon Lindberg gir et innsiktsfullt perspektiv på sammenhengen mellom vektøkning og den underliggende ubalansen av bakterier i tarmen, eller det han kaller «tarmfaktor», den oversette årsaken til vektøkning. Basert på nyere vitenskapelige forskning, forklarer Lindberg hvordan fordøyelsessystemet fungerer og hvordan du kan oppnå et sunt bakterieøkosystem, som fremmer vekttap ved at kroppen opptar færre kalorier fra mat, reduserer sultfølelse og søtsug og lagrer mindre fett. Nøkkelen er å begrense inntak av sukker og stivelse og å spise mer sunt fett, levende og fermentert mat, og nok protein i hvert måltid for å balansere tarmens bakterieflora.

Ved hjelp av en enkel forklaring og en diettplan som er lett å følge, en 14-dagers menyplan, over 50 oppskrifter og gode råd, vil du få det du trenger til å oppnå – og vedlikeholde – sunn tarmbalanse, god fordøyelse, økt forbrenning og varig vekttap.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Om Fedon Lindberg” tab_id=”om-fedon-lindberg”]

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Dr. Fedon A. Lindberg er spesialist i indremedisin, med spesialkompetanse innen stoffskifte- og hormonsykdommer, ernæring og helse, overvekt og diabetes.

Kostholdsfilosofien Fedon introduserte i sin første bok, “Naturlig slank med kost i balanse” (2000), møtte stor motstand og skapte oppstandelse både blant helsemyndigheter og i media. Boken ble imidlertid en braksuksess, både i Norge og en rekke andre land den ble utgitt i.

Fedons kostholdsfilosofi har siden fått vesentlig aksept – også hos helsemyndighetene, og har bidratt til en økt bevissthet omkring sunnere kosthold, samt til en forbedring av spisevaner for mange.

Fedon Lindberg har skrevet 15 bøker, og flere av dem oversatt og utgitt i mer enn 20 land. Mer enn en halv million bøker er solgt totalt, hvorav nesten 300.000 i Norge og 60.000 i Sverige.

Fedon Lindberg er også en ettertraktet internasjonal foredragsholder.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

[/vc_tta_section][/vc_tta_tabs][/vc_column][/vc_row]
hits